Szegvár Online - szegvári független hírportál
Ultimate magazine theme for WordPress.

Reklám és propaganda

1 266

A Szegvár és Vidéke Takarékszövetkezetre emlékezünk a Szegvár Online-on, az „Öt évtizeden át” című könyvből publikálunk részeket. A könyvet a Szegvár és Vidéke Takarékszövetkezet adta ki 2007-ben, az ötven éves évforduló emlékére.

Írta: Kovács Lajos.

18. rész

A kilencvenes évek második felében a reklám- és propaganda tevékenység abból állt, hogy naptárakat, szóróanyagokat, egyéb reklámtárgyakat készíttettek, amelyeket hagyományosan átadták az ügyfeleknek. Az új betét- és hitelkonstrukciókat szórólapokon, napilapokban, rádiókban ismertették.

A hagyományos – már a kezdetek idejében is – szövetkezeti rendezvények is a reklámozást szolgálták. Legrégebbi sportrendezvény a Méhecske Kupa labdarúgásban és tekében, valamint a horgászversenyek, melyekből országos bajnokságokra is eljutott a takarékszövetkezet csapata. 2000-ben Országos Takarékszövetkezeti Horgászversenyt, 2004-ben pedig Országos Takarékszövetkezeti Tekeversenyt rendezett a takarékszövetkezet Szegeden. A takarékszövetkezet csapata az elmúlt tíz évben négyszer szerezte meg a tekeversenyeken az országos bajnoki címet.

A kétezres évek első felében a reklám- és marketingtevékenységet a Reklám-marketing Bizottság működtette feladat- és pénzügyi terv alapján. A bizottság eredményesen működött, hozzájárultak a tervszerű reklám-tevékenység megvalósításához. Programjukat a közvéleménykutatásra és a kirendeltségek tapasztalataira építették. 1998-ban és 2002-ben végezték a közvéleménykutatást az ügyfelek (300 fő) és nem ügyfelek (300 fő) körében. Ennek a felmérésnek az eredményét használták fel a fő irányok meghatározásánál.

1998 végén az Informen Marketingkommunikációs Iroda a takarék-szövetkezet megbízásából piackutatást és marketingterv-készítést végzett. A kutatás eredményét az alábbiakban olvashatjuk. Ez a kutatás nagy segítséget adott az ügyvezetésnek a gazdasági tervek megvalósításához, valamint a reklám- és marketingmunka színvonalának az emeléséhez.

A kutatás általánosított megállapításai:

  1. Jobban kell informálni az ügyfeleket és a nem ügyfeleket is a takarékszövetkezet tevékenységéről.
  2. A kívülállók leginkább a mezőgazdasági hitelekhez kötik a takarékszövetkezetet! Ki kell törni ebből a megkülönböztetésből! Olyan termékeket kell reklámozni, amelyek nem kötődnek a mezőgazdasághoz!
  3. A meglevő ügyfelek rendkívül elégedettek a céggel, másoknak is  ajánlanák: ezt az előnyt ki kell használni! Érzelmileg is kötődnek a kedves fogadtatáshoz!
  4. A kamatok nagyságával nagyjából tisztában vannak az emberek.
  5. Olcsóbbnak de bizonytalanabbnak tartják a takarékszövetkezetet az OTP-nél!
  6. A legnagyobb konkurencia és a piac nagy része az OTP-é, ám sokan csak kényszerből választották.
  7. A szövetkezet ismertsége nagyon magas, ám ez nem sarkallja az embereket a bejövetelre!
  8. A megkérdezettek mintegy 16 százaléka szeretne hitelt felvenni, nagy részük áruvásárlási kölcsönre gondol! Ingatlanvásárlási kölcsönre is van kereslet. Akik nem kívánnak kölcsönt felvenni, azok körében a magasnak tartott kamatok (8,3%) és a kölcsön iránti igény hiánya (36%) figyelhető meg! Sokak már rendelkeznek kölcsönnel ezért nem gondolkoznak újabban (8%)!
  9. A megkérdezett ügyfelek tizede igényel lakossági folyószámlát! Érdemes ezt is hirdetni, mert egyre több cég tervezi átutalással rendezni a számlát (Dégáz, Démász, Déltáv).
  10. A modernebb banki szolgáltatásokkal nincsenek tisztában se az ügyfelek, se a még nem ügyfelek!
  11. Az ügyfelek nagy része, azaz döntő többsége a dolgozóktól informálódik az új lehetőségekről. Ez azonban mindenképp korlátozott informálás, hiszen pénzügyekben jobb az írott formátum!
  12. A meglevő ügyfelek leginkább a betétekről és a hitelekről érdeklődnének, de nem a mezőgazdaságiakról. Erről kellene elsősorban szólni a reklámoknak (betétek -hitelek!)

Fontos a dolgozókat ellátni írásos anyagokkal, különféle színes termékleírásokat tartalmazó csomagokkal a különböző hitelekről, betétekről és más előnyökről. Ezeket adják oda a betérőknek, esetleg mondják, hogy másoknak is adjanak belőle mert a szó elszáll, de az írás megmarad! Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a Hirdetmények arculatára, külsejére, több helyen kell kiragasztani, színes figyelemfelkeltő formába kell önteni. Sokan informálódnak ismerőstől, ezért kell nyomtatványokat készíteni, amiket oda lehet adni! Szélesíteni kell az emberek tudatában a széles körű modern szolgáltatásokat!16

Ezt az összegezést teljes egészében fel tudta használni a takarék-szövetkezet vezetése. Különösen a promóciós munkához adott kiváló segítséget. Végeredményben egy modern kutatást használtak fel a szövetkezeti munka színvonalának emelésére, szinten tartására. Természetesen akkor szolgálta a szövetkezet gazdálkodását ez a kutatás, ha a megállapításokat figyelembe vették.

Négy év múlva, 2002-ben, a takarékszövetkezet ügyvezetése újra elvégezte a közvélemény-kutatást, ugyancsak 300 fő belsős ügyfél és 300 fő külsős megkérdezett bevonásával. A felmérés eredményét a 8. sz. mellékletben található kérdőív-összesítésből ismerhetjük meg.

A Reklám-marketing Bizottság a kitűzött fő céljait teljesítette ebben az időterminusban is. Talán jobban is, mint bármikor:

  • Megteremtették az egységes szövetkezeti arculatot egységes szövetkezeti logóval (nyomtatványokon, kiadványokon, reklámanyagokban).
  • Termékeik megismertetése rendszeressé, tervszerűbbé és tudatosabbá vált a direkt szóróanyagok, plakátnaptárak, rádió- és sajtóreklámok területén.
  • Hírlevet adtak ki évente többször, 100.000 példányban a működési területen.
  • A kisebb reklámtárgyak mellett a kiemelt, értékesebb reklámtárgyak egyre nagyobb arányt képeztek (reklámborok, autóstérképek, hímzett törölközők, mappák stb.).
  • 2003-ban az interneten színvonalas WEB-lapot jelentettek meg, amit folyamatosan aktualizálnak. Az ügyfeleknek lehetőségük van letölteni a honlapról a lakossági kölcsönigénylő és a munkáltatói igazolás nyomtatványt.
  • A rendezvén támogatások nagyon sokszínűek voltak, melyek falunapi rendezvényekhez, lovasnapokhoz, sport- és kulturális rendezvényekhez, véradó napokhoz, tanulmányi versenyekhez stb. kötődtek.
  • Saját rendezvényeik közül legnépszerűbbek a vállalkozóknak szervezett szakmai nyílt napok, a működési területre 22 év óta kiírt Méhecske Kupa kispályás labdarúgótorna, az országos takarékszövetkezeti kupákon (teke, horgászat) való részvétel és számos más rendezvény voltak. Szponzorálták a szegvári NB II-es tekecsapatot.
  • A reprezentációs jellegű támogatások szintén kiemelt szerepet kaptak a szövetkezet népszerűsítésében.

A közvélemény-kutatás jó szolgálatot tett, felderítette, hol vannak hiányosságok, melyik terület az a szövetkezetnél, amely nem eléggé ismert a lakosság körében.

2005-ben az alábbi összegeket költötték reklámra:

  • WEB-lap frissítés: 50 e Ft
  • Reklámköltség: 6.397 e Ft
  • Költség alapú reklám: 800 e Ft
  • Rendezvény támogatás: 1.540 e Ft
  • Reprezentációs reklám: 960 e Ft

Összesen: 9.747 e Ft

A korábbi években, különösen a kilencvenes években ennél kevesebbet költöttek reklámra. Akkor nem foglalkozott külön bizottság a reklámmal, nem volt felelőse a vezetésben. De nem is gondoltak a fontosságára.

A csongrádi kirendeltség dolgozói a takarékszövetkezet elnökével (2002.)
Központi dolgozók (2002.)

Portálunk sütiket használ. Elfogadom Olvasd el

Adatkezelési tájékoztató