Hazatér egy napra a Sebes Zsilzony
A kiemelt fotót Panyik-Tóth János készítette.
Egy héttel ezelőtt írtunk arról, hogy BC motorvonat érkezik Szentesre, írásunkat közel húszezren elolvasták, Facebook oldalunkon is rekord interakciót ért el a poszt, közel kétezer lájkot és közel száz megosztást kapott a bejegyzés.
26 évvel ezelőtt be akarták zárni a Szentes – Orosháza vasútvonalat a tömegesen kialakult pályahibák okán. Lelkes helyiek akkor ezt nem engedték, ma is nagyon „vigyáznak” vasútjukra, a társaság Facebook csoportot működtet „Szentes-Fábiánsebestyén-Gádoros-Orosháza vasútvonal” címmel.
A vasútvonal nagy költségvetésű átépítés nélkül máig üzemel, sőt a pályasebesség a vonal nagy részén megemelésre is került, köszönhető ez a vasút szeretetének és elsősorban Bede András pályamester odaadó munkájának. A sok dolgát végző most névtelen vasutas kolléga előtt is tisztelegve hagy köszöntsük Valkai Csaba nyugalmazott reszortost és Bede András pályamestert a Sebes Zsilzony vonat közlekedtetésével.
A szentesi motorgarázs működését három jármű határozta meg a BC motor 1928-tól 1978-ig, az MD vonat 1969-től 2004-ig és az Uzsgyi 2004-től. A motorvonatok 95 éve történő ide telepítése és a motorgarázs beindulás olyan mérföldkő volt Szentes város életében, amelynek a mai napig érezhető hatásai vannak, ilyen az igényes helyi vasúti és gépész műszaki kultúra kialakulása vagy a vízilabda sport mindenek feletti szeretete. A mellékvonalak üzemének biztosításáért nap mint nap rengeteget dolgozó aktív és az elmúlt kilencvenöt év üzemének fenntartásában megfáradt nyugdíjas vasúti dolgozókra büszkék lehetünk. A róluk történő megemlékezést segíti Valkai Csaba nyugalmazott reszortos, aki több, mint húsz éve foglalkozik „főállásban”, díjazás nélkül a téma bemutatásával, a helyi vasúttörténeti emlékhely kialakításával, bővítésével, az értékek gyűjtésével és megőrzésével.
A 147-es számú vasútvonalon az MD vonatok megjelenéséig a többkocsis BC motorral vontatott szerelvények voltak megszokottak, kivételt képzett ezek közül a Fábiánsebestyén Árpádhalom között közlekedő BC motorvonat, amely egymagában közlekedett ki Szentesről Fábiánsebestyénre és vissza, hogy ott ellássa egész napos feladatát.
95 éves motorkocsi a 117 éves pályán
A 2023. október 8-án érkező BC motorkocsira még korlátozott számban kapható jegy, mind Budapest – Szentes (24 400 Ft) és vissza, mind a Szentes – Gádoros (10 000 Ft) viszonylatban. A vonat Kőbánya-Kispestről 7 órakor indul Szolnokon keresztül Szentesre, ahová 11 óra 10 percre érkezik. Szentesről Gádorosra 11.48-kor, míg onnan vissza Szentesre 12.50 kor indul a motorvonat. Szentesről 14 óra 40 perckor indul Orosházán és Mezőtúron keresztül vissza, Kőbánya-Kispestre 22 órakor érkezik. Visszaúton Fábiánsebestyén és Gádoros között eredeti 117 éves felépítményű pályán fog közlekedni. A motorkocsira korlátozott számban még lehet jelentkezni a halmail@vasutazzvelunk.hu címen.
Az Inzsellér Expressz különvonatról ide kattintva lehet bővebben olvasni.
BC szerelem
Forrás: www.vasutazzvelunk.hu
Azt csak hiszitek, hogy a magyar mozdonyok nem élnek. A páratlan pályaszámúak a fiúk, a párosok pedig a lányok. Ritkán adatik meg, hogy összekapcsolódjanak, vagy párban dolgozzanak, pedig akkor igazán boldogok. Egy ilyen késői szerelmet mesélek el most.
A Ganz gyárban gyártott 353-as és 390-es pályaszámú BC motorkocsi egy motorgarázsnál félévszázad becsületesen ledolgozott munka után már közel húsz éve várt sorsára munkagéppé leminősítve Szentesen, amikor Valkai Csaba megérezte segélykiáltásukat, hiszen olyanok Ők, mint a bányafa, nyikorognak, ha baj van, megsajnálta és felkarolta Őket. Minden szabadidejében és néha még a főmunkaidőben is megszállottan dolgozott a járművek rendbetételén, kollégáit is megfertőzve rajongásával, akik nemcsak munkájukkal, de egyáltalán a nagyjavítás lehetővé tételével, mint Makra Zoltán akkori fűtőház főnök, járultak hozzá a cél eléréséhez. Az évek alatt végzett következetes munkájukat siker koronázta, a két motorkocsi két mellékkocsival sikeres műtanrendőri vizsgát tett, így nosztalgia üzemben ismét utasokkal telve lett Övéké a pálya.
Tíz boldog év alatt bejárták az egész országot. Csanádi Sándor, Kiss József motorvezetők és Valkai Csaba értő kezei alatt rengeteg sikeres szolgálatot bonyolítottak. Volt, hogy 7 perces menetidővel metróként száguldoztak napokon keresztül a Nyugati pályaudvar és a BNV között, természetesen szolgálatképtelenség nélkül. Ebben az időben szinte minden mellékvonali jubileumon Ők voltak a díszvendégek. Újságcikkek tucatjai számoltak be az újjáéledt fantasztikus GANZ motorvonat útjairól.
Az uniós átjárhatóság kapcsán bevezetett pályahasználati díj, a szakszolgálatok önálló társaságokba szervezése aztán ezt a felhőtlenül boldog kapcsolatot és kényszerűen felbontotta. Valkai Csaba nehéz szívvel Szendrey András gondjaira bízta többek között a 390-es motorkocsit és a mellékkocsikat, csak kedvencét, a GANZ-ban másodikként gyártott 353-as motorkocsit kérte, hogy az hagy maradhasson Szentesen, az „Ő” istállójában. Ennek már húsz éve, azóta sikerüket látva a Szentendrei Skanzenben kiépítettek egy mini mellékvonalat, egy hazai állomás replikájával és a rajta való közlekedéséhez pedig Valkai Csaba felújította BC 422-es motorkocsit (az eredetitől eltérő hidraulikus váltóberendezéssel, az alacsony sebesség és a rövid kitett pálya miatt). A többi motorkocsi is sokat dolgozott azóta, éveken keresztül ingáztak a Nyugati pályaudvar és a Vasúttörténeti Park között.
Mára sajnos a mellékkocsiknak és a motorkocsinak is lejárt az engedélye, Panni a gyerekeknek festett motor- kocsi eltűnt, egyetlen engedéllyel bíró jármű a 390-es BC motorkocsi.
Ez elmúlt évben Valkai Csaba istállójába új jármű érkezett felújításra, a 370-es pályaszámú BC motorkocsi. Aki érti a BC motorkocsik „bányafaként” nyikorgó üzenetét, az rögtön tudta, hogy baj van, a 390-es BC motorkocsival, féltékeny lett az új jövevényre. A szerelem örök, ennek lehet majd tanúja az, aki jegyet vásárol a 390-es pályaszámú Zsilzonyra (a BC motorkocsi egyetlen igazi beceneve) és 2023. október 8-án vasárnap Vele utazik Szentesre, amikor az Inzsellér Expressz projekt kapcsán meglátogatja húsz éve nem látott párját, a 353-as pályaszámú BC motorkocsit, a GANZ gyár által számukra létesített ősi családi fészekben.
A Szegvár Online-t és a „Szegvári képek, szegvári emlékek” Facebook csoportot sok vasútbarát olvassa, ezért teszek közzé szívesen vasúttal kapcsolatos híreket. Tavaly szeptemberben készítettem felvételeket a tram-train szerelvény Szegváron történő áthaladásáról, októberben az „Attila Emlékexpresszről” idén májusban pedig a retro pesti gyorsról – ezeket a bejegyzéseket nagyon sokan látták, megosztották vasútbarát Facebook csoportokban.