A temetők üzemeltetéséről, egyebekről
Tisztelt Szegváriak!
Tájékoztatóm tartalma az, hogy nem értek egyet az előző és a jelenlegi képviselő-testület temető üzemeltetésével kapcsolatos döntésével, döntéseivel.
Természetesen leírom véleményem is, bár ez a téma az egyik ülésen titkos, a másikon nem. Az én véleményem, észrevételem nem titkos a lakosság előtt, melyet akkor is megtennék, ha csak egyszerű választópolgár lennék.
A lényeget egyébként az alábbiakban szeretném elmondani.
Még az előző testület döntött úgy, hogy a temetők fenntartását, működtetését vállalkozásba adja. Elfogadtak egy pályázatot költségvetésével együtt, amely egyébként 5,5 millió forint önkormányzati támogatást takar. (A jelenlegi testület új tagjai erről hivatalosan 2003. novemberében tájékozódhattak.) Az 5,5 milliós költségvetés, ha nem is részletes, de meghatározta, megnevezte a főbb kiadásokat.
Már ezzel sem értettem egyet, hiszen 600.000 Ft-ot tervezett alkatrészre (vágófej), 600.000 Ft-ot üzemanyagra, 800.000 Ft-ot szemétszállításra, 250.000 Ft-ot kéziszerszámra, élezésre, nyelezésre.
Szeretném megindokolni kételyeimet:
– 1 db fűnyíró fogyasztása 4-5 liter/nap. A temetőket 1 fő 15-20 nap alatt tudja a fűtől letakarítani. A 600 000 Ft egyenlő kb. 2500 liter benzinnel, ez pedig 500 napra elegendő 1 db fűnyíró használatakor. Ha egy évben 5-ször kell füvet vágni, ez akkor is legalább négy évre elegendő. Egyébként a számok 1 éves kiadást takarnak!
– Alkatrészről csak annyit, hogy ha jól tudom egy vágófej ára 10-12 000 Ft, amit kb. 2 évig is lehet használni. De ez mégsem 600000 Ft, csak 12 000.
– A 800 000 Ft szállítás pedig enyhén szólva is túlzás, hiszen csak az éghetetlen anyagokról, hulladékról van szó.
– Szerszámra 250 000 Ft-ot állított be a vállalkozó. (Kéziszerszám élezés, nyelezés, stb.) – ez indokolatlan, ilyen összeggel, de van még egyéb bevétele is. Ide tartozik a temetéssel kapcsolatos földmunka, amiért külön fizetség jár. Szakértők szerint is 1-1, 5 millió között van évenként.
Szerintem ebből lehet ásót meg lapátot venni! – még marad is.
Sokan nem tudják, hogy a temetőkben az önkormányzat is végzett munkát. Ezekből megemlítek néhányat:
Új belső utak építése, tereprendezés, kerítések, kapuk építése, nagyobb fák kivétele, vízvezeték, csapok karbantartása, stb.
Ez az önkormányzatnak, ha jól gondolom több, mint 10 millió forintjába került.
És jött a 2003. évi (2003. november) elszámolás a képviselő-testület felé a vállalkozó részéről. Természetesen előterjesztette a fizetésemelési igényét is.
Az elszámolás nem hasonlított a költségvetésre, hiszen ebben szerepelt 4 db gépvásárlás is 780 000 Ft értékben. Ez egyébként úgy szerepel, hogy a vállalkozót terheli.
Előterjesztette a 2004. évi igényét is, amely most már újabb 1289000 Ft-tal emelkedett. Tehát az önkormányzat 2004. évi támogatása jelenleg már 6 708 000 Ft-ra emelkedett. Ehhez jön a sírásás, mondjuk szerényen számolva is 1,3 millió. Tehát elmondhatjuk van egy 8.000.000 Ft-os vállalkozója az önkormányzatnak.
A 2004. évi költségvetésben egyébként újra szerepel egy fűnyíró és kis teherkocsi, vagy erőgép + munkagép. Tehát alakult az önkormányzat pénzén egy magán jellegű Kht. De ha megszűnik viszi a gépeket is.
Amikor ezeket próbáltam tisztázni, akkor kemény ellenállásba ütköztem a vállalkozó, kiskunhalasi jogi képviselő, képviselőtársaim és a polgármesterasszony személyében. Hozzá kell tennem, hogy szakmai indoklással senki nem állt elő és meghozták döntésüket az önkormányzat hátrányára, amely érzelmi és politikai döntésnek minősül véleményem szerint.
Véleményemet a 2004. februári testületi ülésre írásban előterjesztettem, amelyet a képviselő-testület titkosnak minősített. A jegyző és polgármester közös indítványa alapján, a testület nem tartotta érdemesnek előterjesztésem a megtárgyalásra. Pedig tartalmazott javaslatot is, – szóban is terveztem további javaslatot.
Javasoltam volna a következőket:
Van az önkormányzatnak ellátó szervezete és gépparkja. Azt kell olyan szintre fejleszteni, hogy a település gépeivel az elszállítási munkáit megoldja.
Vannak szociális és közhasznú munkásaink, akiknek szabad dolgozni a temetőben is, és még támogatás is jár.
Felhalmozási kiadást az önkormányzat csak saját intézményeinél finanszírozhat.
A temető tisztántartására, üzemeltetésére úgy kell vállalkozási összeget meghatározni, hogy az arányban legyen a végzett teljesítménnyel, és az csak élő munkára szorítkozzon.
Mert úgy gondolom, hogy két gépparkot nem kell létrehozni. Ezzel kapcsolatban szeretném még elmondani, hogy tisztelettel és fájdalommal gondolok az elhunytakra, mint minden ember, és fontos a temető rendezettsége, tisztasága. Természetesen köszönet jár érte a vállalkozónak, – de ez el is várható.
Köszönet jár azonban azoknak a szociális és közhasznú munkásoknak is, akik havonként minimálbérért teszik a dolgukat.
Minden képviselőtől elvárható, hogy döntését a település és az itt lakók érdekében hozza meg.
Gondoskodni kellene a gyógyszertár megfelelő gyógyszerellátásáról és nyitva tartásáról – még akkor is, ha az az önkormányzatnak anyagi teherviselést jelentene.
Nagyon sok utcában veszélyes a gyalogos közlekedés a járdák állapota miatt. Nem védjük meg a lakosság támogatásával megépült útjainkat, azok állapotát.
Még sorolhatnám a fontos feladatokat, de most nem teszem. Tény viszont, hogy 2004-ben 100 milliós nagyságrendű a forráshiány. Tehát van feladata az önkormányzatnak. Nem lehet megalapozatlan és politikai döntéseket hozni, – hanem azon kell gondolkodni, hogy milyen nélkülözhető kiadásokat szavazzunk meg. Meglévő értékeinkről és a lakosság nyugodt életkörülményeiről kell gondoskodni elsősorban.
Köszönöm türelmüket az olvasáshoz és felmerülő javaslataikat is.